Campagne Houd de lijn vrij! van start

9 april 2018

Geleidelijnen zijn de witte, ribbelvormige lijnen op straat die mensen met een visuele beperking met hun stok kunnen volgen. Helaas staan er regelmatig allerlei obstakels op geleidelijnen. Daarom is maandag 9 april de campagne ‘Houd de lijn vrij!’ van start gegaan.

Samen met nog vier belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking vragen wij in de week van 9 t/m 16 april breed aandacht voor het vrijhouden van geleidelijnen. Deze geribbelde tegels in het straatbeeld zijn bedoeld om mensen die blind of slechtziend zijn veilig en zelfstanding van een station, tramhalte of bushalte naar een publieke voorziening te brengen. Wanneer er obstakels op de geleidelijn staan, zoals fietsen, koffers, reclameborden of mensen, levert dat veel hinder en zelfs gevaarlijke situaties op voor de gebruiker. De toegankelijkheid van de openbare ruimte wordt erdoor beperkt. Over straat lopen zonder goed zicht is al lastig genoeg en wordt op deze manier onnodig, uiteraard onbedoeld, extra moeilijk gemaakt. De boodschap luidt dan ook: Houd de lijn vrij!

Feestelijke aftrap

Op 9 april is de campagne feestelijk van start gegaan in Den Haag. Gerben Hagenaars, Directeur Zorg voor de gemeente Den Haag, plakte een stickertegel die het symbool van de campagne draagt op straat, naast een geleidelijn. De stickertegels zijn tijdens de campagneweek verspreid over de stadscentra van Den Haag, Amsterdam en Utrecht te zien, in de omgeving van de centrale stations. Het symbool bestaat uit een figuur die met een taststok over de geleidelijn loopt met het woord ‘Vrijhouden’ ernaast. Een duidelijke boodschap aan iedereen die de tegel tegenkomt. Daarnaast flyeren promoteams bestaande uit ziende, blinde en slechtziende mensen op de stations. Onlinevideo’s ondersteunen de boodschap en op de NS stations en in de treinen worden commercials uitgezonden.

ProRail en NS

ProRail en NS zetten zich al jaren in om zelfstandig reizen voor mensen met een beperking zo veilig en eenvoudig mogelijk te maken. Vanuit die ambitie onderstrepen zij de campagne ‘Houd de lijn vrij!’. In de afgelopen jaren is hard gewerkt om de stations in Nederland ook voor mensen met een visuele beperking toegankelijk te maken.

Meer informatie

De belangenorganisaties waarmee wij in de campagne samenwerken, zijn: Bartiméus, Oogvereniging, Visio, Robert Coppes Stichting.

Meer informatie over de campagne en alle campagnevideo’s vindt u op de website van ‘Houd de lijn vrij!’.

    Logo campagne Houd de lijn vrij
  • Bekijk de campagnevideo

    Houd de lijn vrij! Stadsversie incl. AD

    Deze versie is inclusief audiodescriptie en ondertiteling.

    Geplaatst door Houd de lijn vrij op maandag 9 april 2018

  • Obstakel gespot? Plaats je foto!

    Loop je over straat en zie je zelf situaties van obstakels op geleidelijnen? Maak er een foto van en plaats ze op de Facebookpagina van 'Houd de lijn vrij!'.

  • Delen:Deze pagina e-mailen naar iemandOver deze pagina een tweet sturenDeel deze pagina op LinkedInDeel deze pagina op Facebook
  • « Naar nieuwsoverzicht