Experimenteren met 3D-printen voor voelbaar onderwijs

2 maart 2016

Inmiddels is het project ‘3D-printen voor voelbaar onderwijs’ van start gegaan, met financiële steun van Bartiméus Sonneheerdt. Het projectteam experimenteert volop met het ontwikkelen van 3D-modellen. Erik Schotman: “De mogelijkheden zijn enorm.”

Goed toegankelijk onderwijs kunnen volgen is een belangrijke voorwaarde om volwaardig te kunnen deelnemen aan onze maatschappij. Voor kinderen die blind of slechtziend zijn is dit niet vanzelfsprekend. Zo bevat lesmateriaal veel plaatjes die kinderen met een visuele beperking niet kunnen zien en daarom moeten overslaan. Hierdoor kunnen deze kinderen soms niet goed meedoen in de klas. Dat is niet alleen vervelend voor het kind – het is ook niet goed voor de leerprestaties.

Wat is 3D-printen?

3D printen is een veelbelovende techniek om zelf voelbare objecten mee te maken. Voelen is een belangrijk zintuig als je niet of slecht kunt zien. Ook bij het leren. We willen daarom onderzoeken welke mogelijkheden het 3D-printen biedt voor het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen. We willen daarbij ook graag te weten komen hoe je functionele technologie aan de 3D-geprinte modellen kunt toevoegen. Zoals voelsensoren die een gesproken uitleg of andere geluiden laten horen als je er met je vinger overheen gaat.

Eerste experimenten

Erik Schotman maakt deel uit van het team dat het project uitvoert: “Tijdens de eerste experimenten hebben we ontdekt dat de mogelijkheden met 3D-printen enorm zijn. Je kunt bijvoorbeeld een heel skelet van een dinosaurus printen. We hebben contact gelegd met de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht om het skelet van een zeldzaam dier in 3D te printen.”

Printer leren kennen

“Het leren kennen van de 3D-printer is essentieel om het printproces voorspoedig te laten verlopen”, vervolgt Erik. “De printer heeft veel instellingen, en die leveren vreemde resultaten op als ze niet goed worden toegepast. Maar we leren de printer steeds beter kennen en fouten komen steeds minder voor. Samen met de fabrikant van de 3D-printer bekijken we wat de mogelijkheden zijn voor het onderwijs en de integratie van 3D-prints.”

Leerelement

“Want daar ligt onze kracht. Wij beperken ons niet tot 3D-modellen alleen, maar gaan aan de slag met het leerelement. Wat kan een leerling met een visuele beperking precies leren van dit model? Hoe voelt dat? En wat moeten we doen om een 3D-object van toegevoegde waarde voor het onderwijs te laten zijn? In combinatie met technologie zoals voelsensoren kunnen onze 3D-modellen straks bijvoorbeeld gesproken uitleg geven of bewegen. Dat is uniek.”

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt heeft het project ‘3D-printen voor voelbaar onderwijs’ mogelijk kunnen maken dankzij giften van donateurs. Hartelijk dank voor uw steun!