Kansen voor beter toegankelijke gemeentesites

6 december 2018

Op basis van vijf succesfactoren kunnen gemeentes hun websites nog beter gebruiksvriendelijk maken voor mensen met een beperking. Dat concludeert Eric Velleman van Accessibility, die 69 gemeenten onder de loep nam. Op 10 december overhandigde hij zijn onderzoek aan staatssecretaris Raymond Knops en besprak de belangrijkste aanbevelingen. 

Op 6 december promoveerde Eric Velleman op het onderwerp aan de Universiteit Twente. In zijn onderzoek vond hij een relatie tussen de toegankelijkheid van een website en processen binnen een organisatie. “Men denkt dat het een technisch probleem is, maar het is een organisatorisch probleem”, zegt hij. Velleman stelt dat vijf factoren de kans op succesvolle toepassing van standaarden voor webtoegankelijkheid aantoonbaar vergroten of juist verkleinen. “Gemeenten die deze processen borgen scoren beter als het gaat om het toepassen van webtoegankelijkheidsstandaarden.” Het gaat om de volgende processen: ontwikkelen van bewustwording en kennis; betrokkenheid van (top) management; aanpassen van de organisatorische structuur; monitoring en rapportage; toepassen van informatiesystemen.

Gebrek aan controle

Nederlandse wet- en regelgeving vereist dat websites en apps van overheden in 2021 ook toegankelijk zijn voor mensen met een auditieve, visuele, motorische of verstandelijke beperking, of die bijvoorbeeld kleurenblind zijn. Dat vloeit voort uit een Europese richtlijn uit 2016. De Nederlandse gemeenten hebben die richtlijnen omarmd.

Toch loopt de uitvoering achter. Volgens Velleman ligt dat vooral aan een gebrek aan controle. “Een websitebouwer krijgt een lijstje met eisen, er wordt iets opgeleverd en dat wordt vervolgens door niemand gecontroleerd. Er wordt door niemand gekeken: voldoet dit eigenlijk wel aan onze eisen?”

Organisatorisch probleem

Het gaat dus niet mis door problemen met de techniek, maar doordat gemeenten zich te weinig bewust zijn dat hun sites toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Het staat niet in beleidsplannen en het management is niet betrokken bij het toegankelijk maken. Vandaar Vellemans conclusie dat het een organisatorisch probleem is.

Gemeenten denken vaak ten onrechte dat ze keurig aan de richtlijnen voldoen. “Ik vroeg aan gemeenten: denkt u dat uw website toegankelijk is voor blinden, slechtzienden, doven, slechthorenden en mensen met motorische beperkingen? 88 procent zei ‘ja’.”

Maar het onderzoek laat een ander beeld zien. Van een lijst met 38 criteria had de best scorende gemeente er nog altijd drie fout. “Dan hebben we het bijvoorbeeld over beschrijvingen bij plaatjes die misten.”

Oplossing

Volgens Velleman ligt de oplossing binnen handbereik. “Je hoeft helemaal niet zoveel ingewikkelds te doen. Het is net als een buitenschilder: je hoopt dat die schilder geen latex of binnenmuurverf gebruikt, want dan is het er na een regenbui weer af. Zo is het ook met websites: als je netjes een website bouwt en je houdt je aan de standaarden, dan zou iedere website toegankelijk moeten zijn. Dus het is een mirakel waarom dat nog niet zo is.”

Nieuwe handvatten

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), die gemeenten helpt om aan de richtlijnen te voldoen, ziet het onderzoek als een goede stok achter de deur. “Het rapport van de heer Velleman biedt weer goede, nieuwe handvatten aan gemeenten om met de implementatie aan de slag te gaan”, zegt een woordvoerder.

Bron: NOS.nl

    Eric velleman overhandigt zijn onderzoek aan staatssecretaris Knops Eric Velleman (l) overhandigt zijn onderzoek aan staatssecretaris Knops. (Foto: Eric van Nieuwland)
  • Delen:Deze pagina e-mailen naar iemandOver deze pagina een tweet sturenDeel deze pagina op LinkedInDeel deze pagina op Facebook
  • « Naar nieuwsoverzicht