3D printen voor voelbaar onderwijs

Wat:

3D printen is een veelbelovende techniek om zelf voelbare objecten mee te maken. Voelen is een belangrijk zintuig als je niet of slecht kunt zien. Ook bij het leren. We willen daarom onderzoeken welke mogelijkheden het 3D printen biedt voor het onderwijs aan blinde en slechtziende kinderen. We willen daarbij ook graag te weten komen hoe je functionele technologie aan de 3D geprinte modellen kunt toevoegen. Zoals voelsensoren die een gesproken uitleg of andere geluiden laten horen als je er met je vinger overheen gaat.

Waarom:

Goed, aantrekkelijk en toegankelijk onderwijs kunnen volgen is een belangrijke voorwaarde om volwaardig te kunnen deelnemen aan onze maatschappij. Voor kinderen die blind of slechtziend zijn is dit niet vanzelfsprekend. Zo bevat lesmateriaal veel plaatjes die kinderen met een visuele beperking niet kunnen zien en daarom moeten overslaan. Hierdoor kunnen deze kinderen soms niet goed meedoen in de klas. Dat is niet alleen vervelend voor het kind – het is ook niet goed voor de leerprestaties.

Hoe:

Onder leiding van Stichting Accessibility gaan experts op het gebied van 3D printen onderzoeken wat de mogelijkheden van 3D printen zijn voor voelbaar onderwijs. Dit doen ze samen met ‘ervaringsdeskundigen’ die blind of slechtziend zijn, en met docenten en leerlingen van de school van Bartiméus. Aan de hand van proefmodellen worden diverse typen modellen, objecten, voelbare materialen en technologieën getest. Uit deze testen moeten definitieve voelbare modellen komen die gebruikt kunnen worden in het onderwijs aan kinderen en jongeren met een visuele beperking. De modellen moeten tevens aansluiten op bestaande lesmethoden in het (reguliere) onderwijs.

We willen vervolgens de digitale tekeningen van de 3D modellen online beschikbaar maken voor iedereen, zodat een school het model zelf kan printen en gebruiken. Daarbij willen we een speciale kit ontwikkelen, waarmee scholen het 3D geprinte model interactief kunnen maken door zelf technische snufjes toe te voegen aan het geprinte model.

Geworven bedrag: € 67.000
Status: De onderzoeksfase en experimenteerfase zijn is afgerond. Eind april 2017 wordt het project afgerond.

Lees ook:
Experimenteren met 3D-printen voor voelbaar onderwijs (webbericht 2 maart 2016)
‘Studenten ontwikkelen 3D modellen voor voelbaar onderwijs‘ (webbericht 17 november 2016)
Project voor voelbaar onderwijs wint prijs (webbericht 20 februari 2017)

    Suleima en een leerling van Bartiméus bekijken het 3D model van de Kilimanjaro, onder begeleiding van een docent van Bartiméus.
  • Delen:Deze pagina e-mailen naar iemandOver deze pagina een tweet sturenDeel deze pagina op LinkedInDeel deze pagina op Facebook