Spelenderwijs spiegelen

Wat:

De ontwikkeling van een interactief speelkleed dat ouders helpt om spelenderwijs hun kind te kunnen (leren) spiegelen.

Waarom:

Kinderen ontwikkelen zich beter als ze een veilige band met hun ouders hebben. Ouders bieden veiligheid door de emoties van hun kindje te spiegelen, ofwel aan te voelen, te interpreteren en er op de juiste wijze op te reageren. Helaas is het spiegelen van emoties bij kinderen met een visuele (en verstandelijke) beperking vaak een probleem, omdat de emoties en het gedrag moeilijk leesbaar zijn voor de ouders. Dit staat een gezonde sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind in de weg. Een interactief speelkleed kan ouders helpen om spelenderwijs hun kind te kunnen (leren) spiegelen.

Hoe:

Bartiméus heeft inmiddels samen met de Technische Universiteit Eindhoven een prototype van het kleed ontwikkeld. In dit prototype zijn sensoren (die waarnemen) en actuatoren (die iets in beweging zetten) ingebouwd. Het idee is dat de ouder en het kind tegelijk op effecten reageren. Hierdoor maken de ouders en het kind een zelfde beweging en wordt het spiegelen gestimuleerd. De projectgroep wil het het prototype graag uittesten bij 12 gezinnen met een kind met een visuele (en verstandelijke) beperking, om zo het kleed te kunnen doorontwikkelen. De resultaten van dit onderzoek zullen worden vastgelegd in een wetenschappelijk artikel. Het eindresultaat bestaat uit 12 interactieve speelkleden die ambulant begeleiders van Bartiméus kunnen gebruiken om ouders te ondersteunen in het opbouwen van een veilige band met hun kindje.

Geworven bedrag: € 46.000,-
Aan dit project is bijgedragen door Innovatiefonds Zorgverzekeraars en Christine Bader Stichting Irene Kinderziekenhuis.

Status: Het uittesten van het prototype bij de gezinnen loopt.

    Moeder Elzemiek met haar slechtziende zoontje Lars
  • Delen:Deze pagina e-mailen naar iemandOver deze pagina een tweet sturenDeel deze pagina op LinkedInDeel deze pagina op Facebook