Studenten ontwikkelen 3D modellen voor voelbaar onderwijs

17 november 2016

Studenten van Hogeschool Utrecht hebben samen met Stichting Accessibility 3D modellen ontwikkeld voor het project ‘3D printen voor voelbaar onderwijs’. Met de modellen kunnen blinde en slechtziende leerlingen in het basisonderwijs leren door te voelen.

Regulier lesmateriaal bevat veel plaatjes, waar kinderen met een visuele beperking niets mee kunnen. Mondelinge uitleg is dan vaak de enige manier waarop zij de lesstof aangeboden krijgen. Hierdoor kunnen deze kinderen niet altijd goed meedoen in de klas. Dat is niet alleen vervelend voor het kind – het is ook niet goed voor de leerprestaties. Want je kunt lesstof nu eenmaal beter onthouden als je het op verschillende manieren tot je kunt nemen. “Door te werken met 3D modellen is het voor leerlingen met een visuele beperking ook mogelijk om multimodaal te leren”, vertelt Ruben Brandsma, die aan het project werkt bij Stichting Accessibility. “Cijfers blijken erdoor omhoog te gaan en leren wordt ook gewoon leuker.”

Straaljager en raket

De HU-studenten, afkomstig van de opleiding Communicatie en Multimedia Design en de minor Project Management, zijn aan de slag gegaan met de vraag: hoe kunnen we visueel beperkte leerlingen in het (reguliere) onderwijs zelfstandig 3D(geprinte)-modellen laten gebruiken? De studenten hebben zich drie weken ingeleefd in de doelgroep, verschillende technieken onderzocht en concepten uitgewerkt en getest: een straaljager en een raket.

Experimenteerfase

De opdracht van de HU-studenten is onderdeel van de experimenteerfase van het project. Aan de hand van proefmodellen worden diverse typen modellen, objecten, voelbare materialen en technologieën getest. Uit deze testen moeten definitieve voelbare modellen komen die gebruikt kunnen worden in het onderwijs aan kinderen met een visuele beperking. De modellen moeten tevens aansluiten op bestaande lesmethoden in het (reguliere) onderwijs. Het plan is om vervolgens de digitale tekeningen van de 3D modellen online beschikbaar te maken voor iedereen, zodat een school het model zelf kan printen en gebruiken. Daarbij wordt een speciale kit ontwikkeld, waarmee scholen het 3D geprinte model interactief kunnen maken door zelf technische snufjes toe te voegen aan het geprinte model.

Enthousiast

De leerlingen zelf zijn in ieder geval al enthousiast. Ruben Brandsma: “Ik heb de modellen laten uitproberen door vijf leerlingen van Bartiméus en zij vonden het super.”